Museum VOORLINDEN Wassenaar
Tijdelijke tentoonstelling DOHOSUH | Staircase III


Midden in de ruimte zweeft een trap die we enkel in onze verbeelding kunnen betreden. Trappen, deuren en bruggen verbinden en scheiden ruimtes van elkaar. DOHO is gefascineerd door deze tussenruimtes die we nodig hebben om onze bestemming te bereiken, maar waar we weinig bij stil staan. Een trap wordt vaak geassocieerd met dromen en overgang tussen het bewuste en onderbewuste.



Inspiratie voor jou

Stel je open en laat je leiden

We kunnen elkaar inspireren door nieuwe bronnen aan te bieden. Het voelen, kijken en luisteren activeren en vertalen naar de situatie die ons bezig houdt. Welk inzicht doe je daarbij op?

The missing person Ger van Elk 1976

Op Ger van Elks ‘The missing Person’ zien we vier mannen, overduidelijk well to do, aan een sjiek gedekte tafel zitten. Van de vier richten zich er drie nadrukkelijk naar het hoofd van de tafel. In hun ogen is eerbied te lezen, lichte nederigheid zelfs, alsof ze luisteren naar iemand die zich niet laat onderbreken. Alleen; er zit niemand. De stoel is leeg. Waar is die persoon naar toe? Wat zien de mannen wat wij niet zien? Het idee achter Ger van Elks ‘The missing Person, lijkt te zijn dat ieder mens altijd wordt opgebouwd uit de ideeën die anderen over hem of haar hebben. Dat zou betekenen dat je ook een portret van iemand kunt maken door alleen de reacties te tonen op die persoon zonder dat hij zelf zichtbaar is.*

Bij mij roept dat de vragen op ‘Maar welk beeld heb jij over jezelf? Wie wil jij zijn? Wat wil je doorbreken?


Wij zijn evenwijdig Maud Vanhauwert

Noir et Blanche Man Ray 1926
Tekst van de Fundatie Zwolle, tentoonstelling ‘Zie de mens’

Alles is een façade en iedereen draagt een masker: dat was een van de belangrijkste inzichten in de kunst van de jaren twintig vorige eeuw. De eerste wereldoorlog was voorbij en de kunstenaars beseften dat ook de wereld niet altijd te vertrouwen was. Maar ze beseften ook dat zij al eeuwenlang tot de belangrijkste façadebouwers in de maatschappij behoorden. Kunst was een illusie in verf of steen. Maar hoe kun je kritiek hebben op de façades en ideologieën van anderen als je die van jezelf niet onder de loep durft te nemen? *

Vele hemels boven de zevende | Griet op de Beeck

Eva vroeg zich af: waarom mensen niet gewoon krijgen wat ze verdienen, misschien omdat ze ook moeten verdienen wat ze krijgen, denk ik nu. Want dat is moeilijk; naar jezelf kijken, en naar het leven dat je altijd hebt geleid, je afvragen of het beter kan, durven toegeven van wel. En dan genoeg op jezelf vertrouwen om te kiezen voor verandering. Omdat de liefde zo groot is. Omdat ze maar niet overgaat. Omdat je weet, diep van binnen, dat daar het echte geluk ligt. En dat je echt ten diepste verbonden voelen met iemand alles beter maakt, afstraalt op iedereen die je graag ziet.

Naar je diepste zelf door te voelen, te wachten, te kiezen, te duwen, te ervaren, te vertrouwen, te begrijpen, pijn te verdragen, hulp toe te laten. En dan krijgen wat je al die tijd wilde, het mooiste wat er bestaat. Er is niet zoiets als een perfect leven, wel iets als het beste.

Touched by an angel | Maya Angelou

Wij, niet gewend aan moed, zijn ballingen van de verrukking opgerold in ons slakkenhuis van eenzaamheid tot de liefde uit haar heilige hoge tempel voor ons oog verschijnt en ons in het leven loslaat.

De liefde komt met in haar kielzog de vervoering oude herinnering aan genot oude geschiedenis van pijn.

Maar als we moedig zijn slaakt ze de ketenen van angst om onze ziel. We ontgroeien onze schroom In gloed van liefdeslicht durven we dapper te zijn. Dan zien we plotseling dat de liefde alles kost wat we zijn en ooit zullen zijn. Het is alleen de liefde, alleen liefde die ons bevrijdt.



Derek Redmond's Incredible Olympic Story - Barcelona 1992 Olympics




Meetings bloody meetings





Boeken



  • Griet op den Beeck Kom hier dat ik u kus - Begrijpen en begrip voelen.
  • Max Strom De adem van het leven - Lichaam en geest zijn één.
  • Haruki Marakami Norwegian Wood - In de eenvoud van het leven spelen wonderlijke patronen.
  • Danielle Braun & Jitske Kramer De Corporate Tribe - Gewoontes zijn er niet voor niets.
  • Mathieu Weggeman Leidinggeven aan professionals; niet doen - Loslaten en omgooien.
  • Lieve Blancquaert & Marjorie Blomme Birth day - De invloed op wie je bent omdat je daar bent.
  • Stine Jensen Go east - Ik ben de drukke samenleving.
  • Adriaan van Dis Indische duinen - Voorwaarts leven, achterwaarts begrijpen.
  • Michelle Obama Mijn verhaal - De samenhang van het leven.
  • Lieve Blancquart Last Days - We kunnen zo veel leren van elkaar.
  • Edith Eva Eger De Keuze – Jezelf bevrijden door het aan te gaan.

Fotograaf: Jan van Hulst